fbpx

ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

σύστημα κίνησης αυτοκινήτου

ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Έχετε ποτέ ερωτηθεί για το πώς γίνεται η κίνηση των τροχών του αυτοκινήτου; Για να κινηθεί λοιπόν ένα αυτοκίνητο θα πρέπει η ισχύς του κινητήρα να μεταφερθεί στους τροχούς. Τη μεταφορά αυτή αναλαμβάνει ένα πολύπλοκο σύστημα από πολλά μηχανικά μέρη τα οποί αποτελούν το σύστημα μετάδοσης κίνησης του αυτοκινήτου. Τα κύρια μέρη του είναι τα ακόλουθα:

  • Συμπλέκτης
  • Κιβώτιο ταχυτήτων
  • Διαφορικό
  • Ημιαξόνια 

Συμπλέκτης

συμπλέκτης αυτοκινήτου

Συμπλέκτης ή αλλιώς ντεμπραγιάζ ή αλλιώς μπραγιάζι. Είναι ο πρώτος και βασικότερος μηχανισμός του συστήματος μετάδοσης της κίνησης του αυτοκινήτου. Σκοπός του συμπλέκτη είναι να συνδέει και να αποσυνδέει τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα με το κιβωτίου ταχυτήτων κάθε φορά που ο οδηγός αλλάζει ταχύτητα ή όταν το αυτοκίνητο ξεκινήσει από στάση. Με το συμπλέκτη λοιπόν, πετυχαίνουμε την ομαλή αλλαγή της ταχύτητας αλλά και την ομαλή σύνδεση του κινητήρα με το υπόλοιπο σύστημα μετάδοσης αυτοκινήτου.

Τα μέρη που αποτελούν τον συμπλέκτης είναι ο δίσκος και το πλατό. Το πλατό είναι ένα εξάρτημα σε μορφή δίσκου το οποίο είναι βιδωμένο στον σφόνδυλο του κινητήρα και περιστρέφεται μαζί με αυτό.

Για να αποφύγουμε την αλλοίωση του συμπλέκτη θα πρέπει να προσέχουμε :

  • Κατά την στάση του αυτοκινήτου, π.χ σε φανάρια, δεν πατάμε ποτέ τον συμπλέκτη. Βάζουμε την νεκρά ταχύτητα.
  • Κατά την οδήγηση αποφεύγουμε να έχουμε το αριστερό μας πόδι πάνω στον συμπλέκτη.
  • Δεν επιβραδύνουμε ποτέ το αυτοκίνητό μας με το να κατεβάζουμε ταχύτητες. Το μόνο που κάνουμε είναι να προκαλούμε φθορά στον συμπλέκτη.

Με την συχνή όμως χρήση και την πάροδο του χρόνου ο συμπλέκτης φθείρεται με αποτέλεσμα να χάσει την απόδοσή του. Τα σημάδια που σου δείχνουν ότι ο συμπλέκτης αρχίζει και χαλάει είναι :

  • Θόρυβος κατά την λειτουργία
  • Δονήσεις στο πεντάλ του συμπλέκτη
  • “Πατινάρισμα” : Ο κινητήρας του αυτοκινήτου να λειτουργεί στις κανονικές στροφές, αλλά να μην δίνει την σωστή ροπή.

Κιβώτιο ταχυτήτων

σαζμάν αυτοκινήτου

Κιβώτιο ταχυτήτων ή αλλιώς σασμάν. Αποτελεί και αυτό ένα από το πολυπλοκότερα συστήματα στο σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου. Σκοπός του κιβωτίου ταχυτήτων είναι να μεταφέρουν την ισχύ από τον συμπλέκτη στο διαφορικό και από εκεί στους τροχούς.

Το κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι παρά τίποτε άλλο ένα “κιβώτιο” που αποτελείται μόνο από γρανάζια. Τα γρανάζια, διαφορετικής διαμέτρου ή με διαφορετικό αριθμό δοντιών, κινούνται μεταξύ τους και το ένα με το άλλο σε διαφορετικούς συνδυασμούς. Οι συνδυασμοί αυτοί προσφέρουν και διαφορετική σχέση μετάδοσης. Μεγαλύτερη διάμετρος γραναζιών σημαίνει και μικρότερη ταχύτητα, αλλά μεγαλύτερη δύναμη. Για τον λόγο αυτό επιλέγουμε πάντα να ξεκινάμε το αυτοκίνητο επιλέγοντας την πρώτη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων του αυτοκινήτου.

Για την σωστή χρήση και λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων είναι:

  • Κατά την στάση του αυτοκινήτου, π.χ σε φανάρια δεν επιλέγουμε ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων με πατημένο συμπλέκτη.
  • Δεν αφήνουμε το χέρι μας πάνω στο μοχλό του κιβωτίου ταχυτήτων κατά την οδήγηση.
  • Προσέχουμε πάντα να έχουμε σωστή αναλογία σχέσης στο κιβώτιο ταχυτήτων με τις στροφές του κινητήρα.

Τα κυριότερα συμπτώματα για να καταλάβουμε ότι το κιβώτιο ταχυτήτων αρχίζει να χαλάει είναι:

  • Δεν μπαίνουν οι ταχύτητες: Είναι το πρώτο σημάδι που σου δίνει κινητήρας αυτοκινήτου. Θα βρείτε δυσκολία στο να βάλετε την πρώτη ταχύτητα ή και την όπισθεν.
  • Θόρυβος στη νεκρά: Μπορεί να μην είναι κάτι το ανησυχητικό, όμως απαιτείται ένας έλεγχος στο σασμάν αυτοκινήτου. Μπορεί η βλάβη να είναι σοβαρότερη να επεκταθεί και να χρειάζεται άμεσα επισκευή ή και αντικατάσταση όλου του κινητήρα αυτοκινήτου.
  • Ένδειξη στο ταμπλό. Πολλά αυτοκίνητα έχουν αισθητήρες οι οποίοι μας προειδοποιούν για τυχόν βλάβες. Το λαμπάκι του κινητήρα αυτοκινήτου μπορεί να είναι ένα από αυτό.

Διαφορικό

διαφορικό αυτοκινήτου

Για να καταλάβουμε τι είναι το διαφορικό ας δούμε ένα παράδειγμα. Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται πάνω σε μια στροφή, οι τροχοί που βρίσκονται στην εξωτερική πλευρά του αυτοκινήτου, διανύουν μεγαλύτερη τροχιά απ’ αυτούς που βρίσκονται στην εσωτερική πλευρά. Υπάρχει λοιπόν μια διαφορά απόστασης που πρέπει να διανύσουν οι εξωτερικοί τροχοί.

Για να επιτευχθεί αυτό, για να έχουμε δηλαδή περισσότερη ολίσθηση των εξωτερικών τροχών, πρέπει αυτοί να πάρουν περισσότερες στροφές απ’ τους εσωτερικούς. Αυτό το αναλαμβάνει να το εκτελέσει το διαφορικό.

Το διαφορικό λοιπόν είναι ο μηχανισμός που σκοπό έχει να επιτρέπει στους δύο τροχούς να περιστρέφονται με διαφορετικές γωνιακές ταχύτητες και έτσι να κατανέμεται η ροπή ανάλογα με τις απαιτήσεις.

Υπάρχουν δύο βασικά είδη διαφορικού αυτοκινήτου :

Ελεύθερο διαφορικό

Το ελεύθερο διαφορικό είναι από του βασικούς τύπους που χρησιμοποιείται από τα περισσότερα αυτοκίνητα. Το χαρακτηριστικό του είναι να μεταδίδει την αντίστοιχη ροπή μεταξύ των δύο τροχών. Αν για παράδειγμα ο ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο και ο άλλος σε στεγνό δρόμο τότε ο κάθε ένας τροχός αποφασίζει για το πόση ροπή θα πάρει.

Ελεγχόμενο διαφορικό ( Μπλοκέ )

Το ελεγχόμενο διαφορικό υπερτερεί από το ελεύθερο διαφορικό και προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά. Αυτό το επιτυγχάνει με το να μεταδίδει περισσότερη ή λιγότερη ροπή σε ένα από τους δυο τροχούς ανεξάρτητα. Αν για παράδειγμα, ο ένας τροχός αντιμετωπίσει πρόβλημα στην πρόσφυσης, π.χ πάγο ή βρεθεί στον αέρα, τότε το διαφορικό μπορεί να δώσει περισσότερη ροπή στον άλλο τροχό για να ξεκολλήσει.

Ημιαξόνια

ημιαξόνιο αυτοκινήτου

Τα ημιαξόνια αυτοκινήτου συνδέουν το διαφορικό με τους τροχούς του αυτοκινήτου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν άξονα, ο οποίος στις δυο του άκρες έχει αρθρώσεις. Οι αρθρώσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν την περιστροφική κίνηση, που λαμβάνουν από το διαφορικό, χωρίς κραδασμούς και ταλαντώσεις. Αν το αυτοκίνητο έχει κίνηση στους 2 μπροστά τροχούς, τότε ο κάθε τροχός έχει το δικό του ημιαξόνιο.

Τα ημιαξόνια είναι τα πιο ευαίσθητα εξαρτήματα στο σύστημα μετάδοσης κίνησης του αυτοκινήτου. Τα ημιαξόνια αποτελούνται από πολλά κινητά μέρη και έτσι παθαίνουν συχνά βλάβες. Για να αποφευχθεί η πρόωρη φθορά των ημιαξονιών γίνεται σωστή λίπανση με γράσο.

Η πιο συνηθισμένη βλάβη στα ημιαξόνια είναι να καταστραφούν οι αρθρώσεις. Αυτό γίνεται με την διάρρηξη της φούσκας, που με την σειρά της επιφέρει αλλοίωση του λιπαντικού. Για το λόγο αυτό οι φούσκες στα ημιαξόνια απαιτούν αντικατάσταση από τις πρώτες κιόλας ενδείξεις δυσλειτουργίας τους.

Φθορά στα ημιαξόνια, ενδέχεται να προκαλέσει και ο σπορ τρόπος οδήγησης. Το απότομο σταμάτα – ξεκίνα του αυτοκίνητου, ειδικά όταν οι τροχοί είναι σε στροφή, συνεπάγονται την υπερβολική καταπόνηση των εξαρτημάτων και την αλλοίωση του μηχανισμού. Επίσης και η οδήγηση σε χαμηλής ποιότητας οδοστρώματα, π.χ χωματόδρομους αποτελεί επίσης συχνή αιτία φθοράς των ημιαξονίων

Τα συμπτώματα που θα παρατηρήσετε από την φθορά του ημιαξονίου είναι :

  • Θόρυβος κατά το γύρισμα του τιμονιού.
  • Τρέμουλο του τιμονιού στις υψηλές ταχύτητες.

Εάν λοιπόν συναντήσετε ποτέ βλάβη στο σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου σας, όπως είδαμε παραπάνω, στο συμπλέκτη, στο κιβώτιο ταχυτήτων, στο διαφορικό ή στα ημιαξόνια και θέλετε να ψάξετε για ανταλλακτικά, είμαστε εδώ.

Στην Ketsetzidis Group έχουμε μια μεγάλη γκάμα από μεταχειρισμένα ανταλλακτικά για το σύστημα μετάδοσης κίνησης αυτοκινήτου αλλά και για κινητήρες αυτοκινήτου. Σε εμάς μπορείτε να βρείτε συμπλέκτη, κιβώτιο ταχυτήτων, διαφορικό και ημιαξόνια αυτοκινήτου για όλες τις μάρκες σε καλές τιμές.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.